Frågor & Svar

Hittar du inte svaret på din fråga?
Så är du alltid varmt välkommen att kontakta oss.

  • Mejl: Vi svarar på mejl helgfria vardagar, inom 24 timmar.
  • Garanti: 1 år på alla varor.
  • Leveranstid:
    - 3-5 vardagar (de flesta produkterna)
    - 3-9 vardagar (vissa produkter har något längre leveranstid)
    - Leveranstiden står på varje produkt.
  • Öppet köp: 30 dagar.
  • Fri frakt: Från 2399 kr. exkl.moms. 2999 kr inkl.moms. (Gäller leverans till ombud).
    - Frakttillägg på skrymmande varor. Anges på varje produkt.
  • Frakt till ombud: Från 69 till 99 kr. inkl. moms.
  • Retur: 
    Mindre paket: 199 kr inkl. moms.
    Skrymmande gods: kontakta oss för prisuppgift då returfrakten kan variera.

Vid beställning av större varor

- Om du beställt grindar, trästolpar eller andra större varor.
- Då måste du ha tillgång till ett fordon med pallgafflar, traktor, truck, hjullastare etc. för att lasta av varorna.


Leverans och Frakt

Leveranstid
Leveranstiden står angiven på varje produkt, Vi arbetar alltid för att leverera så snabbt som möjligt. Beställningar som kommer in före kl. 15.00 på vardagar skickas över till leverantören för hantering redan samma dag. 


Varifrån Skickas produkterna?
Produkterna skickas från våra leverantörers lager. En beställning från oss kan därför delas upp i flera olika leveranser. 

När skickar ni min beställning?
Vi skickar alltid så fort vi bara kan. Beställer du innan klockan 15.00 på vardagar så skickas beställningen över till leverantören för hantering redan samma dag. 

Vad kostar frakten?
Frakt hos oss kostar från 69 till 99 kr inkl. moms. 
Fri frakt från 2999 kr. inkl. moms. På skrymmande gods förekommer frakttillägg. Om produkten har frakttillägg anges detta på varje produkt.


Får jag paketet hem eller hamnar paketet på ett utlämningsställe?
Det beror på, ett mindre paket skickas ofta via ombud, medans större försändelser levereras med hemleverans. 

Vilka transportörer levererar min beställning?
Mindre försändelser levereras oftast med Postnord eller DHL till paketombud. 
Våra leverantörer använder även bland annat Schenker och UPS så leverans från dem kan förekomma.
Du kommer att aviseras av transportören innan leverans. Ett tips kan vara att ladda ned postnords app via appstore eller google play, då får du möjlighet att enkelt spåra postnords försändelser.


Vill du skicka tillbaka din beställning?


Hur gör jag för att skicka tillbaka min beställning?

Om du ångrar ditt köp så kan du skickas tillbaka din beställning, eller delar av den, genom att returnera produkterna till oss.

Kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig med till vilken adress varorna ska returneras. Olika produkter kan behöva returneras till olika adresser.

Packa din produkt väl så den inte skadas i transporten.
Så fort din retur inkommit och registrerats återbetalas ditt belopp via Svea inom 3 dagar.

Kan jag ångra mitt köp?
Javisst, inga problem alls. Du har 30 dagars öppet köp. Förpackningen och produkten får inte vara skadade. Om produkten inte är i säljbart skick kan returavdrag ske.
Du måste skicka tillbaka din produkt i originalkartongen, så vi kan sälja den vidare till en annan kund.

Hur gör jag för att avbryta min beställning?
Om vi inte hunnit skicka din beställning, så kan vi självklart avbryta din beställning. Kontakta oss så fort du vill avbeställa. Har vi redan hunnit skicka din beställning, så behöver du returnera produkten efter du mottagit den.

Kostnad för retur
Om du använder en retursedel du fått av oss debiteras returkostnaden då vi gör din återbetalning vi Svea., Alternativt kan du bekosta returfrakten själv.
- mindre paket: 199 kr. inkl. moms.
- Skrymmande gods med frakttillägg, kontakta vår kundtjänst för pris innan retur.

Enligt lag länkar vi till konsumentverket.
Här kan du använda konsumentverkets ångerblankett, klicka här.
Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss om du vill ha hjälp med din retur.



Beställning och Betalning

Hur hittar jag min ordersatus?
Du får ett mejl då du beställer av oss. I det mejlet hittar du en länk till din orderstatus.
Du kan även logga in för att följa din beställning logga in här för att följa din orderstatus.

Hur vet jag om min beställning har gått igenom?
Du får en orderbekräftelse till din mail. Har du inte fått en orderbekräftelse så kan det bero på att du stavat din e-postadress fel.
Kontakta då oss så hjälper vi dig. Orderbekräftelsen kan också ha hamnat i din skräpkorg i mailen, så kolla där också.

Hur gör jag om den produkt jag vill beställa tillfälligt är slut i lager?
Om en produkt är slut i lager, så går den inte att beställa. Du kan bevaka produkten och få ett mail då den inkommer igen. Bara fyll i din e-postadress vid produkten, så skickar vi dig ett mail då den inkommit igen.

Var är min faktura från Svea?
Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid beställning. Titta i din mail och även i skräppost - mappen, den kan ha hamnat där via spamfiltret.
Hittar du inte din faktura så kontakta Svea och de hjälper dig vidare. Gå till Svea här.

Hur länge vara ett kampanjpris på en produkt?
Det står på produkten när kampanjen går ut. Kampanjpriser går upp och ner kontinuerligt.

Hur får jag kvitto?
Ditt kvitto för garanti är den orderbekräftelse som skickas till din e-post i samband med beställning.

Hur kan man betala?
Du betalar med Svea  Checkout. Där kan du välja mellan faktura, konto, kort, banköverföring, eller Swish.

Kan jag beställa om jag bor utomlands?
Nej, det går tyvärr inte. Vi skickar just nu bara inom Sverige.

Måste jag vara över 18 år för att handla?
Ja, man måste ha fyllt 18 år för att handla utan målsmans tillstånd.

Varför fungerar inte rabattkoden jag har?
När du anger din rabattkod i kassan så är det viktigt att du skiljer på små och stora bokstäver. Om du hittat en rabattkod på internet, tex. på en rabattsajt.
Så kan vi inte garantera att den fungerar, detta för att dessa rabattsajter uppdaterar inte alltid rabattkoderna som de ska.
Har du hittat en rabattkod någonstans, som inte är direkt från Bonden.se och den inte fungerar, så kan vi inte ge dig rabatt.

Är det tryggt att handla hos er?
Ja det är det. Svea använder sig av SSl (Secure Socket Layer) vilket innebär att alla betalningar som görs på Bonden.se är krypterade.
Detta gör att Bonden.se inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan känslig information. Vid fler frågor om SSL så kontakta Svea .
Bonden Sverige AB garanterar att dina personuppgifter stannar hos oss och säljs inte eller ges inte ut till tredje part.

 

Reklamation

Vad gör jag om min produkt var sönder då jag fick den?
Skicka inte tillbaka en felaktig produkt till oss, innan du pratat med oss.
Ni som kund har 3 års reklamationsrätt.
Reklamation rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.

Kontakta oss direkt och berätta vad som hänt och felet på din produkt. När du kontaktar oss så bifoga gärna bilder och en text som beskriver vad som är felet.
En transportskadad produkt ska anmälas till Bonden.se inom 2 månader från den dagen du fick din beställning, detta för att godkänna skadan och ge dig en ersättning.
En ersättning kan bestå av att få en ny produkt, få hela beloppet återbetalt eller få delar av beloppet återbetalt. Det beror på vad vi kommer överens om.

Vad gör jag om det saknas en produkt i mitt paket?
Oj, då har något blivit felpackat. Ursäkta oss för det. Kontakta oss och berätta vad som saknas, så ska vi hjälpa dig.

 

Ändra beställning

Kan man ändra sin beställning?
Kontakta oss så fort du kan och ange ditt ordernummer, så ska vi hjälpa dig att ändra din beställning.

 

Produkter

Finns produkten i lager?
Om du kan lägga produkten i varukorgen, så finns den i i lager.
Finns en produkt inte i lager just nu, så står det på produkten.
Om en produkt inte finns i lager, så kan du fylla i din e-postadress, när produkten inkommer i lager så får du ett mail från oss.

Jag hittar inte den produkt jag letar efter?
Vi förnyar vårt sortiment kontinuerligt. Berätta gärna vad du söker för produkt, så hoppas vi att vi kan ta in den till vårt lager.
Skriv vilken produkt du letar efter, här.

Varför står det att en produkt har utgått?
Om du hittat en produkt där det står att den utgått, så är den tyvärr slutsåld och kommer just nu inte tillbaka till vårt lager.
Det brukar ofta finnas liknande produkter som ersätter de som utgått.

Har ni fler produkter än de som ni visar på Bonden.se?
De produkter som visas i e-butiken, det är de produkterna vi har att erbjuda. Vi tar dock in nya produkter löpande, så håll utkik :-)

Finns det en katalog med Bondens produkter?
Nej, tyvärr inte i dagsläget. Men vem vet, kanske vi tar fram en katalog eller en mindre broschyr någon gång i framtiden.


 

Övriga frågor

Kan ni sponsra mig?
Kanske. Ibland kanske vi sponsrar en organisation eller liknande. Vi sponsrar dock inte privatpersoner eller företag som vill ha gratis produkter för skoj skull. Kontakta oss för diskussion.

Hur gör jag för att inte få ert nyhetsbrev mer?
I varje nyhetsbrev finns det en länk längst ner. Klicka på den länken och fyll i din e-postadress, om du inte vill ha nyhetsbrevet längre.

Vilka startade Bonden?
Det var Anders Bengtson, Håkan Hultgren och Jesper Richardsson som startade Bonden 2021.
Du kan läsa om vår historia här.

Kan jag använda era bilder?
Det brukar gå bra, kontakta oss innan bara och säg vad du ska använda bilden till.

Var ligger Bonden?
Bondens lager och kontor ligger i Anderstorp i Jönköpings län.

Har produkter i några fysiska butiker?
Nej, i dagsläget har vi inte det. Men i framtiden kanske vi startar upp fysiska butiker, vem vet :)