Varukorg
Varmt välkommen till Bonden.se!
På Bonden.se är vi helt öppna med alla villkor och vad som gäller. Vi gör allt för att det ska vara så enkelt och bra som möjligt för dig som kund. Inga överraskningar helt enkelt då du handlar hos oss. Fullständiga köpvillkor hittar du nedan.
- Måndag-fredag: 08.00 - 14.00.
- Lunchstängt: 11.30 - 12.15
- Om du beställt grindar, trästolpar eller andra större varor.
- Då måste du ha tillgång till ett fordon med pallgafflar, traktor, truck, hjullastare etc. för att lasta av varorna.
Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar kommer det att returneras till avsändaren. Outlösta paket är en kostnad för Bonden.se, vi har kostnader för att packa din beställning, frakt till dig, frakt tillbaka och en kostnad för att packa upp ditt paket igen. Därför är avgiften på outlöst paket 249 kr inkl. moms. När paket kommer tillbaka till oss, så frågar vi dig om du vill ha det skickat igen. Vill du det, så kostar frakten som gäller på respektive artikel. Vill du inte ha paketet skickat igen så återbetalar vi dig ditt belopp, förutom 249 kr. inkl. moms i avgift för outlöst paket. Avgifter för skrymmande försändelser återbetalas inte vid outlösta paket.
Enligt lag är det 14 dagars ångerrätt, men vi ger dig 30 dagar. När du öppnar förpackningen se till att vara försiktig så du inte skadar paketet onödigt mycket, för då kan vi återanvända förpackningen. Om produkten har skadats på något sätt så har ordinarie säljvärde minskat och då har Bonden.se rätt att dra av det minskade värdet på det belopp som ska returneras till dig som konsument. Kund ska meddela om ånger inom 14 dagar enligt lag efter mottagande av leverans, eller vid delleverans, när sista varan är levererad. Därefter har kunden 14 dagars frist på sig att returnera varan. Men som sagt, hos Bonden.se har du 30 dagars ångerrätt.
Här kan du använda konsumentverkets ångerblankett, klicka här.
- Det är ingen retur- eller ångerrätt på specialtillverkade varor.
- Tex. Norje skopor etc.
Det är enkelt att skicka tillbaka en produkt till Bonden.se.
Kostnad för retur
Du behöver inte betala då du lämnar paketet på ombudet.
Returkostnaden debiteras när vi gör din återbetalning vi Svea.
Om du väljer att använda dig av vår returfraktsedel gäller kostnader enligt nedan.
Återbetalning - tidsfrist
Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.
Återbetalning - villkor
Återbetalning ska ske med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet ska återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsument för. Undantag ska informeras gällande återbetalning vid ångerrätt, returrätt och återbetalning av fraktkostnader. Om du handlat hos oss med ett presentkort så får du ett nytt presentkort med samma värde, du kan inte få pengarna tillbaka.
Vissa produkter kan inte returneras
En del produkter kan inte skickas tillbaka som tex. hygienprodukter, foder, använda förbrukningsartiklar. och batterier.
Returadress
Du kan returnera produkter på egen hand utan vår retursedel. Kontakta oss för returadress då det kan skilja sig mellan olika produkter.
Tänk på att paketet måste levereras direkt till adressaten. Paket som skickas via paketombud kan tyvärr inte hämtas ut utan kommer returneras till avsändaren.
Vi skriver det en gång till, för att vara extra tydliga. På Bonden.se erbjuder 30 dagars öppet köp, även vid bruten förpackning, det kan vara så att det krävs att förpackningen bryts för att du ska kunna testa din produkt. När du öppnar förpackningen se till att vara försiktig så du inte skadar paket onödigt mycket, för då kan vi återanvända förpackningen. Om produkten har skadats på något sätt så har ordinarie säljvärde minskat och då har Bonden.se rätt att dra av det minskade värdet på det belopp som ska returneras till dig som konsument.
3 års reklamtionsrätt
Du som kund har 3 års reklamationsrätt.
Reklamation rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.
Vad gör jag om min produkt var sönder då jag fick den?
Vid godkänd reklamation så återbetalar Bonden.se hela beloppet, inklusive frakt, skatt och avgifter.
Skicka inte tillbaka en felaktig produkt till oss, innan du pratat med oss.
Kontakta oss direkt och berätta vad som hänt och felet på din produkt. När du kontaktar oss så bifoga gärna bilder och en text som beskriver vad som är felet.
En transportskadad produkt ska anmälas till Bonden.se inom 2 månader från den dagen du fick din beställning, detta för att godkänna skadan och ge dig en ersättning.
En ersättning kan bestå av att få en ny produkt, få hela beloppet återbetalt eller få delar av beloppet återbetalt. Det beror på vad vi kommer överens om.
Vad gör jag om det saknas en produkt i mitt paket?
Kontakta oss och berätta vad som saknas, så ska vi hjälpa dig.
Dock är det väldigt sällan en produkt saknas, för att alla beställningar kontrolleras av två personer vid två olika tillfällen.
Returfrakt vid reklamation
Bonden.se betalar returfrakten vid en eventuell retur av en produkt på grund av reklamation. Vid en eventuell tvist följer Bonden Sverige AB Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Vid en tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att produkten fungerar.
Meddela Bonden.se - Din reklamation inom 2 månader
Du som kund ska inom 2 månader efter att felet upptäckts, reklamera detta till Bonden.se .
Återbetalning vid reklamation
Återbetalning ska ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.
I kassan beräknas och summeras fraktkostnaden för de varor du önskar köpa. Leverans sker antingen med Postnord, DHL, Schenker, i vissa enstaka fall kan även andra logistikpartners utföra leveransen. Du som kund aviseras av respektive transportör.
- Leveranstid 3-5 dagar gäller på på de flesta produkter hos Bonden.se
- Leveranstiden står angiven på respektive produkt.
- Vissa produkter har även Leveranstiden 3-9 dagar och levereras i regel inom den utsatta tiden.
- För beställningsvaror kontakta vår kundtjänst så återkommer vi med ett beräknat leveransdatum från leverantör.
Kontakta oss så hjälper vi dig.
I de fall sändningsnummer tillhandahålls från leverantören kommer du att föraviseras via sms eller till den e-post som angavs vid beställning.
De flesta beställningarna skickas som paket.
Vid uthämtning av paket hos ombud ska legitimation uppvisas.
Din beställning finns 7 dagar hos ombudet, därefter returneras din beställning till avsändaren.
Om Bonden.se inte kan leverera inom avtalad tid kommer kunden utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt, om det är möjligt. Kan Bonden.se inte heller åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har kunden rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar.
Bonden.se skickar inom Sverige.
Det skickas ut en orderbekräftelse med en länk till våra köpvillkor direkt efter din beställning.
Priser på Bonden.se gäller tills vidare. Bonden Online Sverige AB förbehåller sig rätten att från tid till annan justera priser och lagstadgade avgifter.
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i pris- och produktinformation. Vid uppenbara prisfel förbehåller Bonden Online Sverige AB sig rätten korrigera pris både på hemsida och på köp genomförda med det felaktiga priset. Vi kommer erbjuda kunder att i mån av tillgänglighet köpa produkten till ny korrekt prissättning.
Bonden Online Sverige AB är inte tvungna att erbjuda dig produkter eller tjänster där det förekommit ett uppenbart felaktigt pris även efter att du erhållit en orderbekräftelse.
Om stora prisjusteringar sker utanför vår kontroll, exempelvis vid förändringar i valuta eller råvara förbehåller vi oss rätten att justera priset i förhållande till ny världsmarknadssituation, även efter att du erhållit en orderbekräftelse. Du som kund kommer bli meddelad förändringen och har då möjlighet att acceptera eller avbryta ordern.
Alla priser i e-butiken anges som standard inkl.moms, som kund kan du själv välja tt visa dem exkl. moms.
Du som kund har möjlighet att betala via Kortbetalning, Direktbetalning via BankID, Faktura eller Delbetalning.
För mer information, läs mer på Svea.com, klicka här.
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss. Är du under 18 år så be dina föräldrar att ringa oss för att bekräfta att du får handla i vår e-butik.
När du handlar hos oss ger du ditt samtycke till att ta emot sms-utskick med reklam från Bonden.se. Dessa utskick kan ske några gånger per år. Vid varje sms-utskick kan du välja att avregistrera dig för framtida sms-utskick. Hoppas du kommer tycka att de erbjudanden vi ger dig känns givande :) och att du kan fyndköpa något roligt.
Bonden.se garanterar att de produkter du får i din beställning är felfria vid leveransen. Om det mot förmodan skulle vara en eller flera produkter som är sönder vid leveransen. Kontakta då oss via mail eller telefon och beskriv i detalj vad felet är. Du kan behöva skicka in en bild på skadad produkt så vi kan bedöma skadan och eventuell åtgärd. Garantin är 1 år och du har 3 års reklamationsrätt på alla produkter förutom på tex. batterier, foder, förbrukningsartiklar. Tex. så är batterier en förbrukningsvara och omfattas därför inte av garantin och reklamationsrätten.
Kontakta oss om du har frågor kring garanti och reklamationsrätt.
Returfrakt vid garanti
Bonden.se betalar returfrakten vid en eventuell retur av en produkt på grund av garanti. Vid en eventuell tvist har Bonden.se som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Vid en tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att produkten fungerar.
Kontakta oss vid garantier och vid reklamationer
Mail: hej@bonden.se
Telefon: 0371 - 147 00
Bonden Online Sverige AB
Idrottsvägen 2
334 33 Anderstorp
Org.nummer 559342-3907
Momsregistreringsnummer SE559342390701
Godkänd för F-Skatt
Vi samlar in cookies på alla besökare. Detta görs för att få in kunddata som epostadresser och för att kunna styra vår marknadsföring för kunder som visat intresse för Bonden.se. All data stannar hos Bonden.se och ges aldrig ut till extern part. Vi följer även GDPR och all kunddata vårdas med hög säkerhet endast internt.
Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade och helt säkra.
Bonden.se garanterar att aldrig lämna ut dina personuppgifter eller e-postadress till tredje part, såvida inte särskilda skäl föreligger, t.ex. att polis, åklagare eller liknande begär uppgifter. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss för mer information.
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Ersättning betalas endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på kategorier som ej omfattas.